فشار هزينه‌‏ها و كشش تقاضا به دلايل رواني به افزايش تورم منجر شده است
اهداف دولت نهم با بومي‌‏سازي تئوري‌‏هاي علمي محقق مي‌‏شود


عملياتي كردن اهداف دولت نهم بايد به كارشناسان واگذار شود, ضمن آن‌‏كه در اين راستا بايد تئوري‌‏هاي علمي مطابق با شرايط حاكم بر كشور بومي‌‏سازي شوند.

دكتر محمدحسين مهدوي, استاد دانشگاه شهيد چمران اهواز, درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاري كار ايران, ايلنا, در خصوص ايجاد موج جديد گراني‌‏ها, گفت: فشار هزينه‌‏ها و وجود كشش تقاضا به دلايل رواني به افزايش تورم منجر شده, به طوري‌‏كه سرازير شدن نقدينگي به دليل مصرف بودجه و نيز افزايش قيمت نفت و ورود ريال به داخل كشور به افزايش تورم دامن زده است.
وي, با بيان آن‌‏كه سياست‌‏هاي مشخصي در قبال گراني تعيين نشده است, افزود: تا زماني كه اثربخشي سياست‌‏هايي نظير تثبيت قيمت‌‏ها در جامعه مشخص نشود, نمي‌‏توان راهكارهاي ديگري را براي جلوگيري از افزايش تورم و گراني ارايه داد.
مهدوي, با اشاره به افزايش40 درصدي قيمت مسكن در مدت زماني كوتاه, بيان كرد: افزايش ناگهاني قيمت مسكن به دليل وجود تقاضاهايي بود كه پول‌‏هاي سرگردان در مدت زمان كوتاهي ايجاد كرد.
وي, در رابطه با روند قيمت‌‏ها طي ماه‌‏هاي آتي, تصريح كرد: اگر دولت صرفا ً‌‏با بخش‌‏نامه و صادركردن راهكارهاي دستوري قصد اداره اقتصاد كشور را داشته باشد, در نهايت به هيچ نتيجه مثبتي در رابطه با تعادل قيمت‌‏ها دست نمي‌‏يابد كه در اين راستا ايجاد تعادل ميان بخش خصوصي و دولتي و نيز اصلاح نظام توزيع اموري الزام‌‏آور تلقي مي‌‏شوند.
استاد دانشگاه شهيد چمران اهواز, نظام توليدي در كشور را تا حدودي صنعتي و مدرنيزه خواند و نظام توزيع را نظامي سنتي ارزيابي كرد و ادامه داد: سنتي بودن نظام توزيع منجر به بروز احتكار در آن مي‌‏شود ؛ لذا مدرنيزه كردن اين نظام ضمن برقراري تعامل ميان بخش دولتي و خصوصي مي‌‏تواند راهكار مشخصي براي جلوگيري از افزايش تورم به شمار آيد.
وي,تصريح كرد: اگر فشارهاي داخلي ناشي تورم و گراني‌‏ها به نارضايتي مردم منتهي شود, اين امر مي‌‏تواند زمينه‌‏ساز عدم وحدت ملي در كشور شود ؛ لذا دولت بايد با سياست‌‏گذاري و برنامه‌‏ريزي دقيق و هدفمند به كنترل قيمت‌‏ها بپردازد و از اجراي سياست‌‏ها به شكل دستوري و بخش‌‏نامه‌‏اي بپرهيزد.
مهدوي, در رابطه با عدم تحقق برخي از سياست‌‏هاي دولت نهم از جمله تثبيت قيمت‌‏ها, خاطرنشان كرد: زماني هدفي از سوي دولت اعلام مي‌‏شود كه به دليل عدم انتخاب ابزارها و راه‌‏هاي رسيدن به آن در بسياري از مواقع رسيدن به آن هدف مطلوب غيرممكن مي‌‏شود ؛ لذا علم اقتصاد در كشور, بايد بومي‌‏سازي شود تا هماهنگي‌‏هاي لازم با آداب و فرهنگ كشور در آن به‌‏وجود آيد.
وي, با بيان مطلب فوق, اعلام كرد: بنابراين بايد اجرا و عملياتي كردن اهداف مطلوبي نظير تثبيت قيمت‌‏ها , يارانه بنزين, آوردن نفت بر سر سفره مردم به كارشناسان و تئوري‌‏هاي علمي واگذار شود, در غير اين صورت اهداف در شكل شعارگونه خود مسكوت مي‌‏مانند.
استاد دانشگاه شهيد چمران اهواز, يافتن علل ريشه گراني‌‏ها را در دولت قبلي مورد قبول جامعه دانست و تاكيد كرد: دولت‌‏ها در هر زماني براي اجراي سياست‌‏هاي خود از ابزارهاي خاصي استفاده مي‌‏كنند ؛ البته ممكن است دولت جديد هنوز متاثر از فضاي دولت‌‏هاي قبلي, باشد ؛ اما در حال حاضر حدود 18 ماه از در اختيار داشتن ضمام امور در دولت نهم مي‌‏گذرد ؛ لذا اين دولت بايد با برنامه‌‏ريزي‌‏هاي اصولي از علم اقتصاد بهره ببرد, به طوري‌‏كه با بومي‌‏سازي تئوري‌‏ها اهداف خود را محقق سازد.
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا